من از این نان نمی‌خورم، بنژامن پره، شاعر یعنی انقلابی

couv péret

در ژانویه ۲۰۱۵ این خبر را منتشر کرده بودم که دوست مستندسازم رِمی ریکاردو ساختن فیلمی در باره‌ی زندگی و آثار بنژامن پره را به پایان رسانده است. این فیلم ۹۴ دقیقه‌ای با پشتیبانی اُب بروتون ، دختر آندره بروتون، و در شرکت تولیدی Seven doc, تهیه شده و تا هم اکنون از استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان برخوردار شده است.

Re_my_Ricordeau_1608

به رمی گفته‌ام که بسیار مشتاقم بتوانم در آماده کردن زیرنویس فارسی یا دوبله‌ی صدای متن فیلم به فارسی اقدام کنم. اما گویا برای این کار نخست باید با شرکت تولیدکننده به توافق رسید. بااین‌حال رمی متنِ کامل نوار صدای فیلم‌اش را برایم فرستاده است. تا فراهم شدنِ امکان چنین کاری فعلاً به معرفی مختصری از فیلم می‌پردازم.

روی جلد این dvd چنین می‌خوانیم:

« گرچه بنژامن پره به همراه آندره بروتون یکی از اصلی‌ترین پویندگانِ جنبشِ سوررئالیست بوده، اما در عرصه‌ی عمومی ناشناخته مانده است. این فیلم، با پرداختن به کنش‌های شعری و سیاسیِ او که محور ثابت تمامی زندگی‌اش بود، بر آن است تا سیمای او در بطنِ یک فرایندِ اندیشه‌ورزیِ جمعی که اثری ماندگار بر قرنِ بیستم نهاده دوباره کشف شود. چهره‌ای پیوسته سرکش در برابر هر نوع اقتدار، که مبارزاتش در عرصه‌ی ایده‌ها و نبرد سیاسی‌اش توأمان در خدمتِ دریافتی از رهاییِ انسانی بود که به دیده‌ی وی مستلزم مطلق‌ترین نوعِ آزادی است: آزادیِ بیانِ حسی همراه و همزمان با آزادیِ اندیشه‌ی انتقادی. صاعقه‌ی نظراتِ او،  که هم در رویکردِ شعری و هم در اندیشه‌ی سیاسی یک نوآورِ واقعی بود، امروزه نیز همچنان فعلیتی سوزان دارد.»

عنوان این فیلم مستند ( برگرفته از عنوان یکی از شعرهای پره)

je_ne_mange_pas_couv

چنین است: « من از این نان نمی‌خورم، بنژامن پره، شاعر یعنی انقلابی». و به همراه دی‌وی‌دی کتابچه‌ای ۸۸ صفحه‌ای همراه با عکس‌های بسیار در باره‌ی زندگی و آثار بنژامن پره گنجانده شده است.

فیلم به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی نیز زیرنویس شده است.

تکه‌ای از آن را با زیرنویس انگلیسی می‌توانید اینجا ببینید:

 

مطالبی که پیش‌تر در این وب‌سایت در باره‌‌ی بنژامن پره یا در ارتباط  با او  نوشته بودم:

رسوایی شاعران: https://www.behrouzsafdari.com/?p=217#more-217

انقلاب اسپانیا: https://www.behrouzsafdari.com/?p=486#more-486

افزودن دیدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

بایگانی

برچسب‌ها