ارّه‌برقی‌های مافیایی

massacre des arbres

 

در اوایل سال ۲۰۱۷ در مقاله‌ای با عنوان « ترجمه‌ی تجربه » https://www.behrouzsafdari.com/?p=1739 ، از جمله در باره‌ی محله‌ای به نام لَه پِلِن در شهر مارسی نوشته بودم:

« یکی از محله‌های مورد علاقه‌ی آله‌سی، لَه پِلِن La Plaine نام دارد که چندین سال است مشمولِ برنامه‌‌ای از «بازآمایش سرزمین» شده است، از همان برنامه‌های به اصطلاح « عمرانِ شهری» که بر مبنای روحِ سودجویانه‌ی سرمایه‌داری و مطامع سلطه‌گرانه‌ی دولتی، شیرازه‌ی زندگی و شیوه‌های همزیستی را در هم می‌کوبد و یکی از اصلی‌ترین اهداف‌اش « اعیان‌نشین‌سازی» یا gentrification محله‌های قدیمی و مردمی است. همزمان با این روندِ « مدرن‌سازیِ شهر»، فقر و تباهی چنان ابعادی یافته که بسیاری از جوانان را به تورِ شبکه‌های توزیع مواد مخدر انداخته، همراه با پیامدهایی چون قتل‌های تلافی‌جویانه و رقابتی میان باندها، که تنها طی سال گذشته نزدیک به سی کشته بر جا گداشته است.

آله‌سی و دوستانش با ایجادِ انجمن‌ها، گردهمایی‌ها و ابتکارهای نقادانه و روشن‌گرانه، و با اتکا به پشتیبانی ساکنان محله، می‌کوشند با رویارویی با نهادهای مسلط دولتی و شرکت‌های مافیایی ذینفع، از زندگیِ محله دفاع و محافظت کنند.

روزی که با آله‌سی و چند دوست دیگر قدم‌زنان از میدان له پِلن می‌گذشتیم، او از افت و خیزها و و بیم‌وامیدها، از تجارب، دستاوردها و نیز موانع موجود در عرصه‌ی این مبارزه‌ی محلی و محله سخن می‌گفت. از جمله این‌که مردمِ محل چندین بار اقدام‌های شهرداری را مختل کرده‌اند و تصمیم‌گیران بوروکرات را به عقب‌نشینی یا توقف و تعلیقِ اقدامات واداشته‌اند. آله‌سی در میان حرف‌هایش به نکته‌ی مهمی اشاره کرد که بیانِ آن به فرانسوی بسیار آسان اما ترجمه‌ی مدلولِ آن به فارسی بسیار دشوار است. او می‌گفت دولت و شهرداری می‌خواهند محوطه‌ی دور میدان و فضای درونیِ آن را به زیانِ کاربردِ مردمی آن و نیز به ضررِ کافه‌ها و مغازه‌های کوچکی که در آن دایر است در اختیار رستوران‌ها و مراکز تجاری بزرگ و زنجیره‌ای قرار دهند و مدعی‌اند که با این اقدام « فضای عمومی » espace public در دسترس همگان خواهد بود، حال آن‌که به گفته‌ی آله‌سی انجمن دفاع از محله خواهانِ  حفظ و نگهداریِ « فضای مشترک» espace commun است. »

باری، سرانجام در چند روز اخیر عقب‌نشینی دولت و محافل قدرت و تعلیقِ چندین ساله‌ی طرح تخریب به پایان رسید و قوای قهری سرکوب‌گر و ویران‌گر به دستور مراکز قدرت مافیایی با اشغال این میدان وارد عمل شدند و با اره‌های برقی به جانِ درختان کهن‌سال افتادند. پس از شش روز درگیری میان نیروهای پلیسِ ضد شورش و معترضان به این جنایت، همراه با رشته‌ی آشنای ضرب و شتم‌ها و دستگیری‌ها، امروز عملیات تخریب، پس از قطع ۴۶ درخت، فعلاً به حال تعلیق در آمده است. “مجمعِ اهالی محله‌ی پِلِن” با انتشارِ فراخوانی خواهان شرکت در تظاهراتی اعتراضی در روز شنبه‌ی آینده در شهر مارسی شده است. گام‌هایی برای تدراک “منطقه‌ی دفاع” ( Zad) دیگری در فرانسه.

برای دیدن ویدیوها و عکس‌هایی در این باره :

https://vimeo.com/295472085?fbclid=IwAR0TeWNcjBRHGwwOzmDmolyh2GV8F_L8Lp6M0ep471GTezbowetxMRFv7LA

https://www.facebook.com/assembleedelaplaine/

 

افزودن دیدگاه

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

بایگانی

برچسب‌ها